Att leva och dö online

2931879-the-journeyOm det finns en enda absolut sanning här i livet så är det att vi alla någon gång kommer att dö och det gör vi bara en enda gång. Men i moderna tider har vi både vårt faktiska liv och ett liv på internet och via sociala medier vilket gör att vi faktiskt måste anpassa oss. Detta betyder rent konkret att vi måste dö två gånger – eller så kan vi välja att leva kvar på nätet i all evighet.

Det här med döden och att dö brukar vara något som vi inte tycker om att prata om, men trots det sorgliga i ämnet så är det faktiskt något som varje enskild människa bör planera för. Därför är det viktigt att man exempelvis väljer vilken begravningsbyrå som man vill ska hjälpa ens anhöriga när dagen är kommen. På http://abclillabegravningsbyran.se/ kan man till exempel själv välja hur delaktig man som anhörig vill vara kring begravningen, antingen så hjälper man till eller så sköter de hela alltet med ceremoni, blomarrangemang och val av gravplats med mera. Men något som man inte ska glömma är sitt liv på nätet. Idag har nästan alla ett konto på en eller flera sociala medier som man också måste fundera ut hur man vill hantera när man väl lämnar jordelivet bakom sig.

Leva kvar på nätet

http://www.dreamstime.com/-image24521784Något som blivit allt vanligare är företag som erbjuder sina kunder en chans att finnas till en extra stund på jorden efter döden via sociala medier. Till exempel har företaget Liveson som slogan “When your heart stops beating you’ll keep tweeting” vilket innebär att det företaget specialiserat sig på att göra nya tweets efter användaren gått bort. Likaså finns ett annat företag med det smått morbida namnet Deadsocial som hjälper till att spara inloggningsuppgifter och lösenord som sedan lämnas till dina efterlevande när tiden är kommen. För vem vill egentligen finnas kvar på Twitter, Facebook, Instagram och andra populära sajter när man inte lever längre? En del vill nog det, för annars skulle nog inte företag såsom Liveson existera. Men om du inte är en av dem så kan faktiskt just Deadsocials tjänst kanske passa perfekt – då får ju dina anhöriga välja vilken infrmation de vill spara och vilka konton som stängs ned helt. En liknande tjänst finns även hos Google och den heter Inactive Account Manager. Denna kontohanteringstjänst ger dig möjlighet att bestämma vad som ska hända med dina Google-konton såsom Gmail, Youtbe, Blogger och Google+ med flera när du inte längre har nytta för dem. Där kan du bland annat ställa in att dina konton ska raderas helt vilket gör att de försvinner efter 3, 6, 9 eller 12 månader. Eller så kan du även välja att delar av din information skickas ut till utvalda anhöriga såsom inloggningsuppgifter eller personliga meddelanden med mera. Så att planera inför sin död handlar egentligen inte bara om att hitta en bra begravningsbyrå, utan om mycket, mycket mer vilket kan vara bra att ta itu med medans man lever.